Resum del Ple de gener de 2024

S'aprova la moció d'Acció Trans* per unes polítiques municipals en clau feminista i LGTBIQ+ i la moció per la cessió d’ús de la coberta metàl·lica de l’estació de tren de Vic per a la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques per a autoconsum compartit.

El Ple ordinari de l’Ajuntament de Vic, del darrer dilluns 15 de gener, només contenia 3 punts amb contingut a l’ordre del dia a iniciativa de l’equip de govern; un dels quals, el Conveni de col·laboració d’encàrrec de gestió pels anys 2024-2027 entre l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i l’Ajuntament de Vic relatiu a l’Oficina Local d’Habitatge, es va acabar retirant per les males condicions que oferia per a la ciutat.

El gruix del Ple, doncs, va ser el debat i votació de les diverses mocions presentades per l’oposició i entitats diverses:

• Moció d’Acció Trans* per unes polítiques municipals en clau feminista i LGTBIQ+, presentada a través de la CUP. El text es va aprovar per unanimitat, amb els següents acords:
  1. Aplicació, reforç, i seguiment per part de la regidoria d'igualtat de l'Ajuntament de Vic dels acords de les mocions presentades i aprovades per unanimitat. La del 7 de febrer de 2022 per Junts x Catalunya Vic (Servei itinerant Trànsit) i la del 7 de març del 2022 (Moció Presentada per Associació TALCOMSOM).
  1. Creació i foment de programes formatius impulsat per la regidoria d'igualtat de l'Ajuntament de Vic en mirada a la diversitat sexual i identitat de gènere a càrrec d'entitats o persones vinculades al moviment LGTBI+ o moviments feministes de Vic i d'Osona dirigides al personal de l'Ajuntament i a totes aquelles àrees de gestió del l'Ajuntament així com impulsar aquestes formacions al diferent teixit associatiu de Vic.
  1. Introduir la perspectiva de diversitat sexual i identitat de gènere en els plans de l’habitatge locals i enfortir-ho a l'àrea de serveis Socials. Fent incidència en el reconeixement explícit dels grups socials més vulnerables i precaritzats. Que es tingui en compte tant l'aspecte de vulnerabilitat com el de problemàtica familiar del col·lectiu de les persones trans*, concretament, dins de les competències en qüestions d'habitatge d'àmbit municipal.
  1. Introduir la perspectiva LGTBIQ+ a les diferents àrees de l'Ajuntament. La perspectiva de diversitat sexual i identitat de gènere amb el suport de la regidoria d'igualtat, a través de l'Oficina Tècnica d'Igualtat de Gènere i LGTBI+ de Vic-Osona, per fomentar la socialització de les persones LGTBIQ+ i en especial incidència a les Dones Trans en la vida diària del municipi a més de l'Organització d'actes dels dies assenyalats del Calendari anual del col·lectiu LGTBI i Trans.
  1. Incloure la mirada Interseccional per compliment de l'articulat de la Llei que es descriu vers la diversitat de dones existent a les disposicions de la Llei 17/2020, del 22 de desembre, de modificació de la Llei 5/2008, del dret de les dones a erradicar la violència masclista. Tant que quedin recollides en el manifest com amb totes aquelles accions que es porten a terme en aquestes dates. I, per tant, i que també s'incorporin a l'acció municipal derivada, no només de la normativa, sinó també de les mesures recollides en el 1r Pla feminista d'Osona en el seu punt 2 introducció paràgraf 2 referent a la perspectiva Interseccional.
  1. Adherir i implementar, un cop aprovat, el I Pla Feminista Comarcal a l'acció del govern municipal de l'Ajuntament de Vic. Adaptant-se a les diferents estructures administratives i de gestió del municipi de Vic i en especial, en els punts que recull la part peticionaria d'aquesta moció amb una mirada amplia i no restringida.

Podeu llegir el text sencer de la moció en aquest enllaç.

• Moció per la cessió d’ús de la coberta metàl·lica de l’estació de tren de Vic per a la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques per a autoconsum compartit, presentada per la CUP Vic.

Vam presentar aquesta moció especialment arran de l’anunci de Renfe del darrer 5 de gener sobre les obres de reparació de la coberta de l’estació, amb l’objectiu que aquestes comprenguin l’adaptació de la gran coberta metàl·lica per a la futura instal·lació de plaques solars fotovoltaiques per a autoconsum compartit a càrrec de cooperatives energètiques locals, a qui se cedeixi l’ús. La proposta es va aprovar per unanimitat, amb els següents acords:

1. Sol·licitar a Renfe i Adif la cessió de l’ús de la coberta metàl·lica de l’estació de tren de Vic per a la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques a cooperatives que puguin gestionar-ne un aprofitament comunitari en forma d’autoconsum compartit.
  1. Instar Renfe que en el projecte d’adequació de la coberta de l’edifici de viatgers de l’estació de tren s’hi inclogui el condicionament de la coberta metàl·lica per a la futura instal·lació de plaques solars fotovoltaiques.
  1. Comunicar aquests acords a l’Agència Local de l’Energia d’Osona, a l’Oficina Tècnica de l’R3 i a les cooperatives energètiques locals.
  1. Notificar aquests acords a Renfe, Adif, al Departament de Territori i al Departament  d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya i al Consell Comarcal d’Osona.

Podeu llegir el text sencer de la moció en aquest enllaç.

• Moció per demanar l’adhesió a la ILP per a la proposició de llei de garanties de finançament del sistema educatiu català – Per un mínim del 6% del PIB per a l’educació, presentada per part del grup promotor de la ILP a través d’En Comú Podem, que també es va aprovar per unanimitat.

Des de la CUP Vic es va fer una defensa del model d’escola pública i també especial incís en aquells aspectes en què l’Ajuntament també podria invertir molt més en educació, en qüestions com la pacificació d’entorns escolars, l’obertura dels patis de les escoles i en les condicions dels edificis municipals de les escoles.

• Moció per impulsar actuacions per millorar la qualitat de l’aire i la protecció de l’atmosfera a la Plana de Vic, presentada per En Comú Podem.

Des de la CUP Vic vam mostrar el nostre suport a la moció, especialment després dels darrers episodis d’alta contaminació atmosfèrica a la Plana, i hi vam proposar afegir 3 punts més per tal que el propi l’Ajuntament també es comprometés a actuar, més enllà d’instar altres organismes a fer-ho, que van ser acceptats per part d’En Comú Podem:

ONZÈ – Elaborar i implantar un protocol propi d’avís quan hi hagi previsió de la superació dels llindars de contaminació de l’aire a Vic, amb el qual s’informi a la població i, de manera directa, a les entitats més afectades (amb població més vulnerable i/o d’activitats de risc), i amb el qual se sol·liciti la suspensió d’activitats de risc en cas d’arribar a la superació dels llindars.

DOTZÈ – Dur a terme controls d’immissions a les indústries de Vic més potencialment emissores de partícules contaminants de l’aire.

TRETZÈ – Estudiar i implementar mesures preventives en els àmbits de la indústria, la mobilitat i l’aplicació de purins (els quals alliberen amoníac a l’atmosfera) quan hi hagi previsió de més de 3 dies consecutius d’anticicló a la Plana de Vic.

Malauradament, de forma escandalosa tenint en compte els darrers episodis i que es tracta d’una problemàtica que ve de lluny sense que les administracions locals hi hagin fet pràcticament res al respecte, la moció es va rebutjar amb els vots en contra de l’equip de govern de Junts i Ara Vic amb els de l’extrema dreta, amb la justificació que la problemàtica de la qualitat de l’aire s’ha d’afrontar a nivell comarcal, segons va explicar la regidora de Medi Ambient -alhora Consellera Comarcal de Qualitat de l’Aire- Ester Coma Bassas, en virtut d’uns “acords comarcals” que la CUP, única força a l’oposició al Consell Comarcal, encara no ha estat convidada a debatre. Precisament en aquest mateix sentit, esperem que qualsevol posicionament del Consell Comarcal sigui fruit del debat i la votació previs corresponents al Ple del Consell Comarcal. Si no acaba sent el cas, l’equip de govern de Junts i Ara Vic -amb la imprescindible col·laboració de l’extrema dreta- no tan sols haurà frenat el posicionament i compromisos legítims del Ple de l’Ajuntament de Vic en relació a la qualitat de l’aire, si no que ho haurà fet en pro d’un posicionament que representaria únicament l’equip de govern comarcal.

Al torn de precs i preguntes, la CUP Vic vam formular els següents:

• Que l'equip de govern donés explicacions de per què la ciutat de Vic torna estar sense conveni pel servei de bus urbà. Any a any, ens trobem que els convenis anuals pels quals es presta el servei de bus urbà arriben al final de la seva vigència (31 de desembre) sense que tinguem conveni aprovat per a l'any següent, amb la inseguretat que això pot comportar.
  • Explicacions sobre el nou càrrec de confiança de l'Ajuntament, que no s'havia comunicat als grups de l'oposició.
  • L'estat de redacció del Pla d'Actuació Municipal (PAM), que al darrer Ple l'Alcalde va dir que a finals de desembre estaria, d'acord amb el contracte amb l'equip de govern va fer amb una empresa externa perquè els hi redactés. Especialment, tenint en compte que a les bases específiques per al procés de selecció de lloc de treball de coordinador/a general de la Biblioteca Pilarin Bayés, publicades el 2 de gener i amb termini de presentació de sol·licituds obert fins al 22 de gener, hi consta textualment com a part del temari "El PAM (Pla d'acció Municipal). Potser només el que sigui referit a Cultura/Educació si voleu perquè si no és molt ampli".
  • Que l’Ajuntament organitzi un acte institucional d’homenatge institucional a les víctimes dels bombardejos franquistes a la Guerra Civil.
  • Que ens facin arribar l'estudi de patologies del Mercat Municipal, tal com hem demanat reiteradament. Fins dilluns 15 de gener mateix els grups de l'oposició no vam disposar de l'estudi.

El vídeo de tota la sessió de Ple es pot trobar en aquest enllaç.

L'equip de govern de Junts i Ara Vic, amb l'extrema dreta, tomba una moció per la millora de la qualitat de l'aire.