La CUP presenta una moció de suport a la campanya de BDS a l'estat d'Israel i l'alcalde retarda la presentació de dues més, una pel Parc de Guillem Agulló i una altra que reclama fer una auditoria del deute de l'Ajuntament

Al ple del passat 8 d'abril la CUP va presentar una moció en què demanava que la ciutat de Vic fes un homenatge i dediqués un parc al jove antifeixista assassinat fa vint anys Guillem Agulló. La moció va ser rebutjada amb els vots de l'equip de govern format per CiU i ERC i de la racista i espanyolista PxC. Els dos partits de l'equip de govern, CiU i ERC van adduir, per justificar el vot contrari, que per donar nom als espais públics de la ciutat calia seguir el procediment normatiu establert i portar la proposta a una suposada comissió de nomenclàtor. Davant dels dubtes generats per aquest raonament, els regidors de la CUP van demanar al departament de secretaria de l'Ajuntament un informe sobre aquest procediment. L'informe, signat per la secretària de l'Ajuntament i que la CUP va rebre el passat 23 d'abril, deixa clar que l'Ajuntament de Vic no disposa de cap procediment establert per a posar noms als vials de la ciutat i que “seria suficient l'adopció de la resolució o acord corresponent”; així mateix, l'informe reconeix que “no ens consta l'existència d'alguna (sic) Comissió anomenada específicament de 'nomenclàtor', la qual no és obligatòria atenent a la legislació vigent

.

Atès el contingut de l'informe, la CUP va decidir presentar novament al ple de maig la moció que havia estat rebutjada a l'anterior, afegint les consideracions de l'informe a la part expositiva. La moció es va presentar a la Junta de Portaveus prèvia al ple de maig, celebrada el dilluns 29 d'abril, juntament amb les altres dues mocions que el partit independentista i d'esquerres havia decidit de dur a l'esmentat ple de maig, una de suport a la campanya de BDS (Boicot, desinversions i sancions) a l'estat d'Israel i una altra reclamant una auditoria del deute de l'Ajuntament.

A la Junta de Portaveus, l'alcalde va decidir d'acceptar una única moció per grup municipal per al ple del proper 6 de maig, i la CUP va decidir mantenir la de suport a la campanya de BDS a Israel i retirar temporalment la d'homenatge a Guillem Agulló i la petició d'una auditoria del deute. La primera es portarà a la comissió informativa de Règim Interior i Serveis, on s'intentarà convèncer a CiU i ERC de donar el nom de Guillem Agulló i Salvador a un parc de la ciutat, mentre que la segona es presentarà al ple de juny.
L'altra moció que s'ha hagut de retirar, a més de la de Guillem Agulló, és la que demana l'inici d'un procés d’auditoria pública, transparent i permanent del deute de l’Ajuntament, sota control  del Ple de l’Ajuntament de Vic, que permeti determinar l’origen del deute, la seva composició, els seus responsables polítics i els creditors principals. Aquesta a auditoria ha de permetre també l'establiment de les guies per a l’endeutament futur, de manera que no es puguin contraure en nom de tots els vigatans deutes que hipotequin la ciutat. Així mateix, si s'aprova la moció al proper ple de juny, l'equip de govern haurà de convocar una Audiència Pública per a presentar els resultats de l'auditoria.

La moció que sí que podrà defensar al ple de maig la CUP és la que porta per títol “Moció de la CUP en suport a la campanya de boicot, desinversions i sancions (BDS) contra Israel en motiu del 65è aniversari de la Nakba palestina”. Aquesta moció, que coincideix amb la commemoració del 65è aniversari de la Nakba  palestina, és a dir, la catàstrofe, desastre o calamitat resultant de la neteja ètnica exercida sobre Palestina i el poble palestí per part de l’Estat d’Israel, iniciada l'any 1948. Amb aquesta moció, la CUP proposa que l'Ajuntament de Vic s'adhereixi a la  a la campanya civil internacional pel Boicot, les Desinversions i Sancions (BDS) contra Israel en els termes en què aquesta està plantejada. En aquest sentit, l’Ajuntament de Vic es comprometria a no establir cap tipus de conveni ni tracte comercial, acadèmic, cultural, polític o esportiu amb les institucions, empreses o organitzacions israelianes fins que aquest Estat compleixi amb les condicions mínimes de reconèixer el dret a l’autodeterminació del poble palestí i acati el Dret Internacional. En la moció, així mateix, l'Ajuntament s'hauria de comprometre a donar suport a les diferents campanyes de BDS promogudes des de Catalunya o d'arreu.

Enllaços: