La CUP aconsegueix dades del bus urbà de Vic i proposa millores al servei

En resposta a una pregunta parlamentària, el Govern publica les dades d'utilització del bus urbà dels anys 2021 i 2022

El servei de bus urbà de Vic, operat per Sagalés, fa anys que té un servei molt millorable, en bona part a causa del fet que, des del 2008, la titularitat del servei sigui de la Generalitat de Catalunya i no en mans del propi Ajuntament i de la desídia que totes les parts implicades han tingut per millorar el servei substancialment. És així com freqüentment ens trobem amb la renovació de convenis de curta durada per prorrogar la prestació sempre del mateix servei, amb la promesa que la propera vegada seria per fer una nova concessió amb un servei del tot diferent, que mai acaba d'arribar. Les dues darreres vegades que es va aprovar un nou conveni, des de CapgiremVic-CUP s'hi van fer una sèrie d'observacions crítiques i vam estar l'única força a l'Ajuntament que hi va votar en contra.

El darrer mes de març, quan ens trobàvem sense cap conveni en vigor per a la prestació del servei (el darrer que s'havia aprovat finalitzava el 31/12/2022), des del grup parlamentari de la CUP-Un Nou Cicle Per Guanyar es va entrar una pregunta a respondre per escrit al Govern de la Generalitat sobre la situació del conveni (núm. d'expedient 314-14996/13), amb la qual també sol·licitàvem dades estadístiques de la utilització dels serveis de bus urbà, especialment després que se'ns fes saber que ni el propi Ajuntament disposava de les dades.

Mesos després, des del Departament de Territori es va respondre a la pregunta amb un conjunt de dades d'utilització de les línies del bus urbà de Vic (incloent també l'L5/470 Vic-Sentfores La Guixa-Santa Eulàlia de Riuprimer-Muntanyola) corresponents als anys 2021-2022, on també s'hi informa de la flota utilitzada per a la prestació del servei i dels ingressos i despeses de l'explotació. Les dades, en format PDF, són públiques a l'Arxiu del Parlament, i les reproduïm també en aquest document.

Des de la CUP Vic, després d'una primera anàlisi, extraiem algunes conclusions sobre el conjunt de dades i esbossem algunes propostes, que pensem que convindria que en properes renovacions del conveni caldria tenir en compte per introduir millores en el servei mentre no es pot reformular la xarxa de dalt a baix:
  • Observem com la primera expedició del matí és la més utilitzada a totes les línies, en bona part perquè correspon a l'hora d'entrada a les escoles, però les dades conviden a pensar que seria interessant plantejar una expedició anterior per a la gent que va a treballar o a agafar el tren o autobusos interurbans més aviat. Una expedició entre la primera i la segona actuals també seria clau per a l'accés als instituts, del que valorem que es fa un ús baix del bus urbà.
  • Caldria plantejar-se la necessitat que la línia L1 faci la volta que fa per l'Estadi quan va de la Serra cap al centre i no hi vagi més directa (i gràcies a això sigui més ràpida), pels relatius pocs viatgers que pugen a les parades en qüestió.
  • Les dades d'utilització de la línia L5/470 Vic-Sentofes La Guixa-Santa Eulàlia de Riuprimer-Muntanyola, que han anat experimentant un augment al llarg del període, també aconsellen potenciar-la, alhora que podria arribar a ser una manera d'alleujar el trànsit pel carrer Major de Sentfores La Guixa. En canvi, la baixa utilització de l'L6 (Sentofes La Guixa - Tanatori) hauria de fer replantejar-la.
  • La línia L3 és la que implica recórrer més quilòmetres (per la longitud de la línia i la freqüència del servei), i alhora és menys utilitzada que l'L1 i l'L2. Tenint en compte que el proper novembre ha d'arribar un nou bus híbrid -més ecològic però amb una mica menys espai per a passatgers-, probablement seria idoni assignar-lo a aquesta línia.
  • Del conjunt de dades es pot observar com el bus híbrid en servei des de finals de febrer del 2021, assignat a la línia L1 (la segona que recorre més distància i la més utilitzada), només ha realitzat de mitjana 2 de cada 3 expedicions d'aquesta línia, amb alguns mesos en què ha estat pràcticament sense donar servei -unes dades que intuïm pitjors en el present 2023.

El bus híbrid només va realitzar, de mitjana, 2 de cada 3 serveis de la línia L1 durant els dos primers anys de funcionament