Jets privats i aerotaxis... i el tren què?


Quim Soler, membre de la CUP i regidor de l'Ajuntament de Vic



 



La setmana passada, el govern de la Generalitat
va aprovar el Pla d’aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya. En aquest
pla es preveu, entre altres, construir un aeroport corporatiu-empresarial en un
radi de 80 quilometres de Barcelona. Sembla ser que hi ha tres comarques que
opten a ubicar aquest aeroport en el seu territori: l’Anoia, el Bages i Osona.
Com si fos un capítol més de la batalla per la capitalitat d’una vegueria ja
assumida per tots els dirigents de la nostra comarca, han engegat la batalla de
l’aeroport.



Però el Pla esmentat no defineix aquest
aeroport i ni tan sols esmenta quines dimensions ha de tenir. En realitat, es
tracta d’un aeroport pensat perquè hi aterrin i s’hi enlairin bàsicament jets
privats i aerotaxis. Això vol dir que serà un aeroport destinat a una ínfima
minoria de privilegiats que es poden permetre viatjar amb aquest mitjà de
transport. Una forma de viatjar que té uns costos indecents, no només
econòmics, sinó també ambientals.




 





El dictamen del Consell Assessor per al
Desenvolupament Sostenible de la Generalitat posa en qüestió que el Pla tingui
en compte el balanç entre les necessitats i oportunitats econòmiques i socials
que aporta i els costos ambientals i socials que comporta. El Pla només fa
referència a l’impacte ambiental pel que fa a sorolls, però no fa referència ni
als costos d’emissió dels vols, ni a l’impacte urbanístic que tindria la
construcció d’un aeroport sobre el territori.


 


La construcció d’un aeroport a la comarca
implicaria una important contaminació acústica que afectaria els veïns és
propers a l’aeroport i un gran impacte ambiental i territorial a la comarca que
comportaria una disminució de la qualitat de vida dels ciutadans de la comarca,
a canvi d’uns suposats beneficis econòmics que, de moment, se suposen però ni
es coneixen ni estan quantificats.


 


I mentre es discuteix a on el govern es
gastarà milions d’euros per fer infrastructures pagades per tots i que només
serviran a unes minories privilegiades, la carretera que va a Barcelona
continua en obres permanents i les comunicacions ferroviàries entre la comarca
i Barcelona continuen en un estat lamentable. I en aquestes condicions, parlar
de fer un aeroport a la comarca és fotre’s de la majoria de ciutadans osonencs
que cada dia pateixen les mancances en les infrastructures del transport
convencional. O potser és que els dirigents osonencs creuen que aquesta és la
manera d’assegurar-se fer més ampla la carretera de Barcelona? Perquè, esclar,
els empresaris i famosos que aterrin a l’aeroport comarcal amb el seu jet
privat, no agafaran pas el tren per arribar a Barcelona, oi?