Resum del ple: Nil Puigivila pren possessió del càrrec de regidor malgrat les traves imposades.

Resum del ple del dia 6 de febrer de 2012.

En el ple que es va celebrar aquest dilluns al migdia va prendre possessió del càrrec de regidor el sociòleg vigatà de 26 anys Nil Puigivila i Ylla-Català. Malgrat que la CUP havia acordat amb l’alcalde i el secretari que la presa de possessió es faria al principi del ple, a petició de la formació xenòfoba i espanyolista PxC, es va haver d’esperar a la part final del ple, després de les mocions i abans dels precs i preguntes. Així, Puigivila només va poder intervenir en l’apartat de control de l’acció de govern. La credencial del regidor no va arribar fins divendres a causa de la desídia de l’alcalde, que va trigar 15 dies a signar la petició i de les traves arbitràries que va imposar la Junta Electoral Central, en una nova mostra de la baixa qualitat democràtica del sistema que patim i que acostuma a acarnissar-se contra les organitzacions que el qüestionen.

En l’acte de presa de possessió, Puigivila va prometre el càrrec per imperatiu legal utilitzant la formula “Sí, ho prometo, per imperatiu legal i per poder servir al poble que m'ha escollit i a la Nació Catalana, únics dipositaris de sobirania, però en qualsevol cas, sense renunciar ni als principis republicans, ni a l'exercici del Dret d'Autodeterminació del nostre poble, ni a la reunificació dels Països Catalans. En el discurs, va manifestar que ha acceptat la regidoria amb la voluntat de ser la veu del poble i de treballar per la independència dels Països Catalans en el marc d’una societat més justa i igualitària.

Pel que fa al transcurs del ple, totes les propostes de l’equip de govern, inclosa la reducció del 5% de l’IBI a tothom qui en domiciliï el pagament, es van aprovar per unanimitat excepte la modificació de pressupost, que no va rebre el vistiplau de la CUP, que es va mostrar en desacord amb l’avançament de 400.000 € (100.000 anuals durant 4 anys) a l’empresa privada que ha de construir el complex esportiu de Can Garrofa i amb la concessió de 30.000 € a la UE Vic sens cap mena de contrapartida.

En l’apartat de mocions, es va tornar a constatar la connivència, que ja comença a ser habitual, entre l’equip de govern i la PxC. CiU i el partit xenòfob van coincidir a votar en el mateix sentit en quatre de les cinc mocions presentades, mentre que ERC només es va desmarcat de la resta de l’equip de govern en la que feia referència al deute de la Generalitat amb l’Ajuntament de Vic.

La CUP va acceptar modificar la moció que demanava l’ampliació del mercat del dissabte fins a carrer Morgades, de manera que es realitzarà un estudi per analitzar la viabilitat de l’ampliació que es proposava d’acord amb tots els agents implicats. L’acord va rebre l’aprovació de tots els partits democràtics del consistori.

La segona moció de la CUP, que reclamava que l’Ajuntament actués per evitar que hi hagi persones que es vegin obligades a recollir aliments dels contenidors, només va rebre el vot de la pròpia CUP i ICV, mentre que PSC i SI es van abstenir i CiU, ERC i PxC hi van votar en contra. En la discussió d’aquesta moció cal destacar que alguns grups municipals van jugar a la confusió, tot barrejant conceptes i donant a entendre que el que es pretenia era que s’aprofitessin productes caducats, quan el que deia la moció anava en el sentit contrari, precisament d’evitar que els productes es quedessin sense consumir abans de la data de caducitat.

La CUP va donar suport a les dues darreres mocions, la primera d’ICV i PSC en què es demanava a la Generalitat que pagui els 6,4 milions d’€ que deu a l’Ajuntament i la segona, d’ICV, en què es mostrava el rebuig a l’augment de l’IBI imposat el govern espanyol, es demanava una nova llei de finançament dels organismes locals i es reclamava a l’equip de govern que si hi ha un augment d’ingressos causats per aquesta decisió, aquests es destinin a despesa social. Les dues mocions, però, van ser desestimades amb els vots contraris de CiU, PxC en el cas de la primera i CiU, PxC i ERC en la segona.

En la sessió de control, la CUP ha fet diverses preguntes: en relació a la retolació de les cases de pagès, defectuosa en alguns casos, el regidor d'urbanisme s'ha compromès a revisar el que s'ha fet i rectificar els possibles errades. Pel que fa als criteris que s'utilitzen a l'hora de llogar els locals culturals de l'Ajuntament a privats, el regidor de Cultura va fugir d'estudi i no va respondre el que se li preguntava. A la pregunta de si s'ha avançat en la proposta de gestió del Mas de Bigues, el regidor d'Afers Socials va anunciar que en les properes setmanes s'anunciaria quina seria l'entitat que es faria càrrec de la gestió d'aquest equipament que a hores d'ara continua tancat.

A les preguntes de la CUP i altres dos grups de l'oposició, l'alcalde de la ciutat va anunciar que el Mercat de Música Viva contractaria un nou gerent que s'afegiria a la macroestructura ja existent i que el sou d'aquest gerent imposat per la Generalitat (extrem que l'alcalde va negar) el pagaria l'IMPEVIC, és a dir, l'Ajuntament de Vic.