La CUP presenta el certamen Millorem Vic 2013, els seus comptes de 2012 i denuncia irregularitats en les dietes de l’alcalde de Vic

Aquest matí la CUP ha dut a terme una roda de premsa per presentar diversos temes: la segona edició del certamen Millorem Vic corresponent al 2013, els comptes de l’Assemblea local de Vic de l’organització i la denúncia de les presumptes irregularitats que es desprenen de l’anàlisi de les despeses corresponents a les dietes de l’alcalde de la ciutat i que el partit independentista i d’esquerres ha pogut constatar amb l’estudi dels extractes de les targetes de crèdit a què han pogut accedir els seus regidors.

En primer lloc, el membre de la CUP Joan Coma ha presentat les bases de l’edició d’enguany del certamen Millorem Vic. Amb aquest certamen, la CUP vol cedir una part de les retribucions que rep per la seva participació a l’Ajuntament a les entitats de la ciutat, per facilitar que puguin desenvolupar projectes concrets que tinguin un impacte positiu en la millora de Vic i fomentin la cohesió social. La segona edició d’aquest concurs està oberta a la participació de totes les entitats de Vic que tinguin un projecte que fomenti les relacions interculturals i igualitàries en l’àmbit de la nostra ciutat. L’entitat o entitats participants optaran a obtenir un finançament subvencionat de 1.500 € per dur a terme el projecte guanyador, que serà escollit per un jurat compost pels dos regidors de la CUP i cinc persones vinculades a l’àmbit del treball social. Les bases del concurs també es poden trobar a la pàgina web de la CUP (vic.cup.cat).

Seguidament, el regidor Marc Barnolas ha presentat els comptes de la CUP corresponents a l’any 2012. Tenint en compte que una de les propostes que fa l’organització és la transparència en els comptes públics, la CUP vol predicar amb l’exemple, i per això fa públics els comptes interns de la seva gestió, ja que una part important dels ingressos provenen de l’erari públic, ja sigui a través de la subvenció als grups municipals del consistori, ja sigui amb les indemnitzacions que cobren els regidors per assistències a plens i comissions, i que en el cas dels edils de la CUP, ho cedeixen directament i completament a la CUP. Els ingressos anuals de la CUP el 2012 van ser de 24.970,38€, desglossats de la següent manera: 0,40€ d’interessos bancaris, 1.478,62€ d’ingressos en venda de material, 2.444,59 en quotes dels militants, 5.130,00€ corresponents a la subvenció a grups municipals i 15.916,77€ en concepte d’indemnitzacions que haurien de cobrar els regidors i als quals renuncien. Les despeses de l’assemblea local de Vic l’any 2012 van pujar a 25.063,57€, cosa que va fer que l’any es tanqués amb un dèficit de 93,19€. La participació del partit independentista i d’esquerres a les eleccions autonòmiques del 25 de novembre va generar unes despeses imprevistes de 1.336,32€ que és, aproximadament, el superàvit previst i que s’hagués acomplert sense aquestes despeses imprevistes. De la resta de despeses, més de 5.000€ corresponen a l’aportació que es fa al manteniment de l’organització nacional (una part dels ingressos institucionals i de les quotes de militants), 4.332€ a despeses de funcionament corrent (local,electricitat, aigua i telèfon); 9.132,64€ és el cost del sou i les despeses socials d’una persona assalariada a mitja jornada i que fa tasques de suport als regidors. A més, la CUP, el 2012 va dedicar 1.500€ al certamen Millorem Vic, que va ser destinat a l’Associació Tapís, amb un projecte de Parelles per a la reinserció, 630€ a col·laborar en les festes dels diferents barris de la ciutat, i quasi 1.500€ en despeses de campanyes dutes a terme en col·laboració amb altres entitats, com pot ser l’aportació a la Marxa dels Vigatans, a la manifestació antifeixista del 26 de maig o en despeses d’advocats per temes socials.

El portaveu de la CUP a l’Ajuntament de Vic Nil Puigivila ha estat l’encarregat de presentar les conclusions a què han arribat després d’estudiar les dades rebudes de l’Ajuntament pel que fa a les dietes d’alcaldia que vénen reflectides en els extractes de la targeta de crèdit que té a la seva disposició l’alcalde de Vic Josep M. Vila d’Abadal. En primer lloc, ha explicat les peripècies que han hagut de passar els regidors per aconseguir l’accés a les dades, que es van sol·licitar per escrit el dia 4 de maig de 2012, arran de les sospites creades per la insuficiència d’una resposta a una pregunta de la CUP al ple de març d’aquell any. Després de reclamar-les diverses vegades, de paraula i per escrit, no van poder tenir accés a les dades fins a finals de juliol. Però el lliurament de les dades va anar acompanyat d’una resolució en la qual s’advertia als regidors que no podien fer públiques les dades, raó per la qual han trigat tant a presentar-les. Puigivila ha explicat que van demanar un informe als serveis jurídics de l’Ajuntament, però l’alcalde els hi va denegar. Després de fer diverses consultes i aconseguir les dades fins al mes de febrer d’aquest any, l’Assemblea Permanent de la CUP va decidir denunciar les dades que consideren que incorren en presumptes irregularitats. Per això, només les han fet públiques en la seva globalitat i desglossades per mesos, sense entrar en el detall de les despeses individualitzades, ja que consideren que això podria promoure una morbositat, i que aquesta no és la intenció de l’organització d’esquerres i independentista amb la difusió d’aquesta informació. La CUP considera que no és important entrar en el detall de si l’alcalde de la ciutat dinava o sopava en un restaurant o altre, sinó saber quan i amb què es gastaven aquests diners. Per això, han presentat les despeses d’alcaldia en resums mensuals, i no amb el detall de cada despesa, i les úniques que s’han individualitzat són les que serviran per denunciar les presumptes irregularitats detectades.

D’entrada, el portaveu ha presentat la gràfica mensual de despeses, en què es mostra clarament que, des del moment en què la CUP va interessar-se per obtenir aquestes dades (març de 2012), hi va haver una disminució molt important de les dietes, que van passar d’un promig de 1.600€ mensuals (de juny de 2011 a febrer de 2012) a una mitjana de 500€ en els mesos posteriors a la demanda de la CUP. Amb aquesta dada, volen remarcar que el fet que hi hagi una oposició que dugui a terme la tasca de fiscalització del govern que els correspon, és útil per aturar els abusos que puguin realitzar els governs de les diferents institucions amb diners públics. Sense la petició de la CUP, és de preveure que no hi hagués hagut aquesta disminució de les despeses en dietes.

Tot i no fer públiques dades concretes de les despeses, sí que Puigivila ha denunciat unes despeses en dinars o sopars a restaurants de Barcelona, ja que es corresponien a dies en què Vila d’Abadal era a la capital del Principat exercint de diputat al Parlament de Catalunya. El portaveu de la CUP ha explicat que Vila d’Abadal, a més del sou de diputat de 42.322,28€ anuals, Vila d’Abadal cobrava, en concepte de dietes per desplaçament i manutenció, l’exagerada xifra de 2.006,43€ mensuals que havien de servir per sufragar les despeses ocasionades pel trasllat i per haver de menjar fora de casa quan anava al Parlament en qualitat de diputat. Tot i així, de les dades obtingudes per la CUP es desprèn que en almenys 25 ocasions en què Vila d’Abadal era a Barcelona participant en plens o comissions parlamentàries, el cost del dinar o sopar en restaurants de Barcelona va ser carregat al compte de la targeta de crèdit de l’Ajuntament de Vic. Aquest fet, ha denunciat el regidor cupaire, podria representar una irregularitat comptable, ja que Vila d’Abadal hauria estat cobrant unes dietes del Parlament per manutenció, però les sufragava amb la Visa d'alcaldia subvencionada pels impostos que paguem els vigatans i vigatanes. El partit independentista ha anunciat que farà arribar aquestes dades a la Sindicatura de Comptes per tal que les analitzin per decidir si, tal com sospiten, constitueixen una irregularitat que cal denunciar. Així mateix, des de la CUP s’ha reclamat públicament que la llei de transparència que s’està tramitant al Parlament de Catalunya inclogui també els ens locals com a entitats que han de complir amb aquesta llei.