Denunciem que la Generalitat ajorna al 2028 els busos nocturns a Osona

Els darrers dies s’ha conegut la previsió del Departament de Territori de la Generalitat d’implementar busos nocturns al corredor entre Manresa i Barcelona, en el marc del contracte de serveis per a la prestació de serveis d’autobús interurbà en aquest corredor que recentment s’ha licitat per al període entre l’abril de 2025 i el març de 2029, després que la concessió d’aquests serveis acabés la seva vigència el darrer 31 de desembre.

La CUP, juntament amb entitats com l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), ha encapçalat els darrers anys la demanda d’implementar serveis de bus nocturn a les comarques d’Osona, el Bages i l’Anoia, inexistents a dia d’avui malgrat que el Pla Director de Mobilitat de l’ATM 2020-2025 preveu com a actuació l’extensió del Servei Interurbà d’Autobusos Nocturns, que actualment només cobreix la part més central de la regió metropolitana de Barcelona.

En aquestes comarques, l’absència de transport públic durant la nit (en general, entre les 22 h i les 6 h), porta al que alguns cops s’anomena “efecte Ventafocs” del transport públic, pel qual no es pot anar a fer certes activitats culturals i de lleure, o anar a sopar o a realitzar determinades feines que acaben tard amb transport públic, ja que no hi ha una oferta que permeti fer el trajecte de tornada. De forma similar, tampoc poden fer-se aquest tipus d’activitats si són totalment nocturnes o comencen durant la nit -per a les quals no hi ha oferta de transport públic tampoc per al trajecte d’anada. Aquestes circumstàncies tenen com a conseqüència haver de dependre del vehicle privat per desplaçar-se, tot provocant un augment del seu ús no tan sols durant la nit, sinó també de dia -perquè per tal de disposar del vehicle privat a la tornada, sovint, cal utilitzar-lo també en l’anada. La dependència del vehicle privat en aquestes situacions pot resultar un risc per a la seguretat viària, i també per a col·lectius vulnerables, a més de limitar la mobilitat per a les persones que per raó de poder adquisitiu, edat, capacitat… no poden disposar-ne.

La demanda per la implementació de serveis de bus nocturn a Osona, el Bages i l’Anoia, amb connexió amb Barcelona, va començar a finals de 2022 amb l’aprovació de mocions als Ajuntaments d’Igualada, Manresa, Vic, Manlleu, Torelló i Tona, així com també al Consell Comarcal d’Osona. Posteriorment, el 26 d’abril de 2023 la Comissió de Territori del Parlament de Catalunya va aprovar, també, la Resolució 704/XIV sobre l’extensió i el millorament del transport públic nocturn a Osona, el Bages i l’Anoia amb connexió amb Barcelona, proposada per la CUP, on s’instava el Govern a crear aquests serveis.

La CUP celebra que es puguin recollir els fruits del conjunt d’iniciatives plantejades amb la creació dels busos nocturns recentment licitats al corredor entre Manresa i Barcelona, que en el mateix sentit que també es demanava a la resolució parlamentària esmentada, a més també realitzaran una funció per a la mobilitat interna dins de la comarca del Bages, realitzant parada també a Castellgalí, Sant Vicenç de Castellet i Monistrol de Montserrat, a més d’Olesa de Montserrat. Els serveis nocturns previstos seran les nits de divendres a dissabte i de dissabte a diumenge, cada dues hores, però demanem que en el seguiment de la seva implementació pugui valorar-se estendre-ho a la resta de nits.

Per contra, lamentem que el Govern no es plantegi fins al 2028 la prestació de serveis nocturns entre les principals poblacions d’Osona i l’Anoia, amb connexió amb Barcelona, que és l’any de finalització de les concessions dels serveis d’autobús en els respectius corredors, tal com la Consellera Sílvia Paneque i Sureda ha explicat en la resposta a una pregunta parlamentària de la CUP.

Des del punt de vista de la CUP, no es pot llançar la pilota endavant fins al 2028, amb l’única justificació de la finalització de les concessions actuals, per la prestació d’unes expedicions en horari nocturn que no modificarien estructuralment l’organització actual dels serveis de bus interurbà. En canvi, es genera un nou greuge entre territoris, en què ha pesat més la burocràcia del Departament de Territori que no la voluntat d’oferir un millor sistema de transport públic i combatre l’“efecte Ventafocs”, atenent les demandes aprovades pels Ajuntaments i pel Parlament.