Crònica del ple de Juny: L'equip de govern crea el dubte i es nega a realitzar una auditoria pública del deute. Novament l’aliança CiU PXC ens tomba una moció

En el ple de juny la CUP presentàvem la moció per fer una auditoria del deute a l’ajuntament de Vic, i una segona per demanar l’absolució de Genís Martín, detingut durant la vaga general del 29 de març de 2012. Les dues mocions han estat rebutjades.

En la moció de l’auditoria s’intentava que des de l’ajuntament es fes un anàlisi acurat de l’origen del deute, i que s’expliqués de forma detallada i entenedora a tota la ciutadania per mitjà d’una audiència pública, ja que al cap i a la fi aquest deute l’estem pagant entre totes i tots, i és el causant de les retallades i reducció de la despesa social. Creiem que és important que la ciutadania sàpiga perquè estem pagant aquest deute i pugui jutjar ella mateixa si és legítim n’estiguem pagant la totalitat. La moció només va rebre el suport de ICV i la CUP, per la seva banda ERC, CiU, PXC i SI hi van votar en contra i el PSC es va abstenir. Les argumentacions per tombar la moció van anar encaminades a que s’estava desacreditant la gestió econòmica de l’ajuntament. Nosaltres entenem que en cap cas es pot considerar que amb una auditoria pública del deute hi hagi una operació de descrèdit cap a la gestió econòmica d’aquest ajuntament,  sinó que és una simple operació de transparència cap a la ciutadania el fet de saber de on prové el deute que estem pagant, ja que actualment no hi ha la possibilitat de saber com es va generar. En tot cas qui es desacredita davant la ciutadania és qui es nega a fer l’auditoria, ja que deixa la incògnita de si el deute és legítim en la seva totalitat o no, entenem que si no hi ha res a amagar no hi hauria d’haver cap problema a fer aquesta auditoria.

Pel que fa a la moció de suport a Genís Martín i Serra, va ser tombada amb els vots en contra de CiU i PxC, que altre cop es van aliar, en aquest cas, per evitar que l’ajuntament de Vic mostrés el seu suport a la gent que pateix repressió per defensar els drets de la ciutadania. En un principi la moció sols rebia el suport d’ICV, PSC i la CUP, ja que SI i ERC, per molt que estaven d’acord amb l’argumentació feta, s’abstenien entenent que l’ajuntament no podia reclamar l’absolució abans que actués la justícia, CiU feia servir la mateixa argumentació per votar-hi en contra. Davant d’això, els regidors de la CUP, creient que lo important era aprovar la moció per mostrar el suport al nostre company, van decidir modificar el punt 1, on es demanava l’absolució, i posar que es confiava en la innocència de Genís. Davant d’aquest canvi SI i ERC van accedir a canviar el sentit del seu vot i votar-hi a favor, mentre que CiU malgrat ja no tenia sentit l’argumentació del seu vot contrari, va mantenir la seva posició sense donar explicacions, cosa que ens fa pensar que CiU havia d’evitar que aquesta moció s’aprovés fos com fos, potser ordres de dalt? Per tant, els resultats de la votació van ser 10 a favor (CUP, ICV, PSC, SI i ERC) i 11 en contra (CiU i PxC). A la sala de plens hi va haver la presència de diversos membres d’ARRAN (organització on milita Genís) que van mostrar el suport al seu company desplegant els cartells de la campanya antirepressiva.

De les propostes d’acord, destacar la victòria de la CUP en aconseguir que definitivament es posarà el nom de Guillem Agulló a un carrer de la ciutat, un reconeixement a la lluita contra el feixisme modern. També es va aprovar el reglament d’honors i distincions de Vic, un reglament que també obra l’oportunitat de retirar honors i distincions, des de la CUP vam fer ja una crida a que es comencessin els tràmits per retirar la distinció de vigatà il·lustre al Virrei Avilés, perquè com portem denunciant des de fa temps, a un assassí de pobles indígenes no el volem ni en pintura. També es va aprovar la creació de la comissió pels pressupostos participatius, hi participarem activament per aconseguir aquest objectiu que portem batallant des de principi de legislatura, tot i que durant el ple semblava que ja estava tot fet, nosaltres som conscients que ara comença la feina de veritat, i més essent conscients de la nulla voluntat política que ha mostrat l'equip de govern en termes de pressupostos participatius, i no podem deixar de dir que ens preocupa que aquesta acció tan sols sigui un intent de vendre fum, perquè al ple de dilluns ja es cantava victòria com si els pressupostos participatius ja fossin una realitat. Varem votar en contra d’una modificació de crèdit, ja que veiem que es concedien a dit subvencions a entitats, i es donava 400.000 € per posar gespa artificial i enllumenat a l’OAR Vic sense una justificació massa clara. Finalment destacar que vàrem decidir abstenir-nos en el suport al projecte Life Green Economy, ja que se'ns havia donat molt poca informació i veiem que era un projecte on s'hi mouen molts diners i on hi intervenen grans empreses privades com el Grupo planeta o Agbar.

En l’apartat de precs i preguntes, des de la CUP vam demanar que no es permeti a la racista i espanyolista PxC utilitzar el telèfon i despatxet que tenim a disposició els grups municipals per a oferir un servei discriminatori, tal i com anunciaven al pamflet que van repartir fa una setmana per tot Vic, i que a part no té res a veure amb l’acció que pot fer el grup municipal, un telèfon que també consta com el telèfon nacional del partit, un telèfon que estem pagant entre tots els vigatans i vigatanes. La resposta va ser que era molt difícil controlar quin era l’ús que es donava als despatxos dels grups municipals, però que tot i així s’investigaria si s’estava cometent alguna irregularitat. De totes formes des de la CUP continuarem investigant i exigint que no es  permeti a aquesta agrupació racista i espanyolista, que per molt que tingui bona relació amb l'equip de govern no es pot permetre que entre tots els vigatans i vigatanes haguem de pagar les despeses de telèfons d'aquest partit i cedir-los dependències municipals com a seu nacional.