La prepotència i poca voluntat d’arribar a acords del diputat Pau Ferran (PP) frustren que el Parlament demani la millora de l’e12 a la parada del Remei i l’increment de serveis de bus a Roda de Ter i els polígons de Vic durant tot l’any
Avui, a la Comissió de Territori i Habitatge del Parlament de Catalunya ha tingut lloc el debat de dues propostes de resolució presentades pel PP fa uns mesos, una sobre la millora de les línies e12 (Vic-Barcelona) i una sobre les línies que comuniquen Vic amb bona part dels seus polígons industrials, Roda de Ter i el Collsacabra. En totes les intervencions del diputat Ferran hi ha predominat un to prepotent respecte la feina feta des d’altres instàncies i per part d’altres partits prèviament a la presentació de les seves propostes.
El punt més controvertit de la proposta de resolució referent a l’e12 ha estat el tercer, referent a la problemàtica de les persones que volen pujar a l’e12 a la parada del Remei de Vic, ubicada a la plaça de la Noguera, que sovint -i especialment en situacions de tall per obres a l’R3- es troben sense poder pujar als autobusos perquè arriben sense prou places lliures des de l’estació d’autobusos. La proposta del PP al respecte era instar el Govern a fer que cada hora iniciés el recorregut un bus de l’e12 des d’aquesta parada, sense venir de l’estació d’autobusos.
Des de la CUP no pensem que la proposta del PP sigui una bona solució, tant per la complexitat tècnica i ineficiència de segregar el servei en dos recorreguts diferents, com pel fet que, amb tota probabilitat, si s’implementés aquesta mesura tindria com a contrapartida que la resta d’expedicions no s’aturessin al Remei, amb el resultat d’un clar empitjorament de l’oferta al sud de Vic. En aquest sentit, la CUP hi va presentar una esmena per substituir la solució proposada pel PP per, en canvi, instar el govern a implantar un mecanisme que permeti activar reforços en cas de ser necessari, que hauria de ser possible tecnològicament. Junts i ERC també havien presentat esmenes en el mateix sentit. Malgrat això, el diputat Ferran ha declinat acceptar ni transaccionar cap esmena, amb la conseqüència que el punt referent a la parada del Remei ha quedat rebutjat, amb els vots en contra de la CUP i Junts, l’abstenció del PSC, ERC i els Comuns, i el vot a favor de PP i Vox. Com és habitual en aquesta comissió, Aliança Catalana no hi ha assistit.
Contràriament a les paraules del diputat Ferran, segons el qual cap partit havia treballat abans per l’e12 al Parlament, la CUP va formular una pregunta per escrit al Govern tan bon punt va començar la legislatura precisament sobre la previsió d’un mecanisme per assegurar que no queden usuaris sense poder pujar als busos de l’e12 a la plaça de la Noguera, la resposta a la qual, per part de la Consellera Paneque, no detallava cap mesura específica per a la problemàtica particular d’aquesta parada.
En relació a la proposta de resolució referent a les línies 460, 462, 463 i 464, que comuniquen Vic amb els seus polígons industrials, Roda de Ter i el Collsacabra, la proposta del PP es limitava a demanar que el servei durant el mes d’agost s’equiparés al de la resta de l’any. Es tracta d’una demanda que reiteradament s’ha fet els darrers anys per part de la CUP en el marc del Ple municipal de Vic, i que també fa anys que denuncien entitats com els Amics de la natura i la Plataforma Mobilitat Sostenible de Roda de Ter i les Masies. En aquest cas, a banda d’una esmena de correcció del número i de la destinació d’una de les línies que el PP havia escrit malament a la seu text, una segona esmena de la CUP proposava més ambició i demanar augmentar la freqüència de la línia 460 (Vic-Roda de Ter a través dels polígons) a un bus cada 30 minuts, i no cada 60 minuts com actualment, així com a millorar les connexions en bus des de Roda cap a Manlleu i el Collsacabra, com a actuació prioritària per a la millora de la mobilitat per davant d’una hipotètica variant a Roda de Ter. El PP no ha acceptat l’esmena d’addició formulada per la CUP, de manera que tan sols s’ha aprovat la petició d’augmentar el servei durant el mes d’agost equiparant-lo al de la resta de l’any en aquest conjunt de línies. Tal com ha dit el diputat Dani Cornellà (CUP), “aquesta esmena ha estat la prova del cotó de l’oportunisme del PP”, que “amb una mà defensen la mobilitat sostenible i amb l’altra segueixen promovent el vehicle privat i la destrucció del territori”.
Poden consultar el vídeo de la sessió de la comissió de Territori i Habitatge en aquest enllaç, els textos de les propostes de resolució en aquest enllaç (pàgina 109) i les esmenes presentades en aquest enllaç (pàgina 15).