Ple de març: Crònica d'un esperpent.

Vam començar el Ple amb dos agents de la Guàrdia Urbana a la porta controlant l'aforament de públic per culpa d'una resolució d'alcaldia que limita l'aforament a dotze vigatans i vigatanes, per raons de seguretat, ens diuen.

Volen que combreguem amb rodes de molí, quant la realitat, i així es va expressar, és que aquesta resolució demostra la manca de cultura democràtica de l'equip de govern i la por a una societat civil mobilitzada. És més fàcil prohibir que trobar solucions. Un Ple a vesar de mitjans de comunicació, però amb absència de públic, que era el que volia i interessava a l'alcalde.

Els nostres regidors van assistir al Ple amb les samarretes vermelles de la campanya “Complicitats que maten” com un acte de reivindicació de la “Israeli Apartheid Week” i en solidaritat amb el poble palestí.

Durant tot el Ple es va veure i escoltar l'enfonsament del grup feixista PxC, amb dos portaveus, desqualificacions mútues, intervencions poc afortunades, grolleres i pamfletàries,... Només queda esperar el temps suficient perquè aquest grup xenòfob, gràcies a la feina de molts vigatans i vigatanes anònims, desaparegui de la vida pública de la nostra ciutat, i d'arreu.

Finalment es va aprovar la ubicació de la nova biblioteca i espai cultural al barri del Remei, que no oblidem, a part de ser una demanda llargament reclamada pel veïnat, s'ha posat en marxa amb una estranya maniobra de l'equip de govern per no haver de votar i aprovar una moció de la CUP per fer un homenatge a Nelson Mandela, referent mundial de la lluita antiapartheid, el qual es quedarà sense cap espai públic en reconeixement de la seva tasca. És més, seguint amb la improvisació a la qual ens te acostumat aquest alcalde, van decidir a proposta del PSC, i sense encomanar-se a ningú més, fer un concurs públic d'arquitectura per dissenyar l'espai cultural amb una part de la dotació pressupostada pel projecte. Però no improvisen segons ells, només recullen i aproven propostes de l'oposició, bé d'alguna oposició....

Ens felicitem perquè aquest nou equipament comenci a veure la llum, però de totes les maneres possibles de fer-ho, s'ha triat la més maldestre. Esperem que realment la participació del barri i de les entitats que treballen en ell siguin consultades i escoltades, i que aquest projecte finalitzi molt millor de com ha començat.

També es va aprovar finalment el projecte tècnic d'implementació del sistema de recollida “porta a porta” per a tota la ciutat de Vic. Ara queda el més difícil, aconseguir que s'encarregui d'aquest projecte una empresa pública i municipal. Es possible fer-ho i lluitarem per aconseguir-ho. La ciutat no necessita més empreses, consorcis ni tripijocs d'equilibristes. La ciutat es prou gran i madura per municipalitzar els serveis públics i oferir un millor servei al ciutadà sense que això vulgui dir tenir pèrdues, sinó beneficis que revertiran als mateixos ciutadans.

Es van aprovar també unes modificacions de les bases de subvencions individualitzades, afegint-hi la figura de la família monoparental, ara esperem que aquestes subvencions siguin suficientment publicitades perquè a tots els vigatans i vigatanes els hi arribi la informació, com es va comprometre a fer l'alcalde.

Seguint amb els nyaps a que ens tenen acostumats, es va aprovar fer una intervenció a l'edifici de la Farinera, rehabilitat e inaugurat fa dos anys, per aïllar les aules i despatxos, així com millores a la calefacció. No entenem com un edifici que va costar dos milions fa dos anys, ara necessiti una altre intervenció que costarà mig milió d'euros més sense que es demanin responsabilitats a qui toqui, que es trobi com un fet normal, i que s'aprovi sense una consignació pressupostària, només amb les paraules màgiques “estem negociant amb cultura”. Un brindis al sol, com tants altres, però sense cap crítica, a part de la dels regidors de la CUP, i només amb els nostres vots en contra.

Per unanimitat es va aprovar, després de la intervenció de tots els grups municipals, iniciar al tramitació, juntament amb molts altres municipis de l'Estat espanyol, per formalitzar el conflicte en defensa de l'autonomia local i en contra de la llei espanyola de “Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració local”, però no hem d'oblidar que la llei catalana en procés d'aprovació és igualment restrictiva i afavoreix la privatització dels ajuntaments i les entitats adherides, limita la creació de noves comarques llargament reivindicades com el Lluçanès i que s'ha de combatre igual que es combat la llei espanyola.

També es va aprovar la moció de la CUP donant suport a la plataforma Stop Pujades Transport, que lluita per la reducció de tarifes als transports públics i reclama una taula de diàleg ciutadana i un millor servei de transports més eficients, racionals, barats i al servei de tots els ciutadans.

Finalment es va retirar una moció presentada pel grup municipal de SI on es reclamava un canvi d'ubicació del Mercat dels Sentits o del diumenge, ja que la moció s'havia presentat sense haver parlar anteriorment amb l'AAVV del Remei, amb els paradistes ni amb els clients que cada diumenge visiten el mercat. Actualment s'està seguint un procés de participació amb l'Associació de veïns, els tècnics de participació de l'ajuntament i la regidora Anna Erra per engegar un procés participatiu sobre el mercat i la ubicació del mateix que possiblement acabarà amb una consulta ciutadana.

No ens podem oblidar que el mercat dels Sentits està consolidat, fa sis anys que funciona i ha dinamitzat un barri, el seu comerç i la vida veïnal. Podem consultar amb els veïns i amb tot el barri la seva millor ubicació, però no podem fer que desaparegui, tornant a deixar el barri del Remei oblidat. Com diem sempre “Donem vida als Barris!”

En l'apartat de precs i preguntes, vam recollir les nostres aportacions per dinamitzar el Mercat Municipal i realitzar activitats, fires i actes a la plaça de la Farinera, una vegada rehabilitat el mercat, amb un projecte que hauria de veure la llum aquest mateix any i finalitzar l'any vinent.

També es va fer ressò l'alcalde d'un altre prec on demanem que els currículums que es demanin per ofertes laborals públiques municipals no portin ni nom, ni foto ni edat, doncs el que compta son els coneixements curriculars per accedir a un lloc de treball i no estereotips d'una societat massa patriarcal.