La CUP presenta al•legacions a les normes de funcionament del ple i en demana la retirada

Avui al migdia la CUP ha lliurat al registre de l’Ajuntament les al·legacions a les “normes relatives al funcionament del ple de l’Ajuntament de Vic” que es van aprovar el passat 2 de juliol amb els vots de SI i l’equip de govern format per CiU i ERC i que pretenen imposar els plens-exprés a la ciutat de Vic.

L’escrit presentat avui consta d’una al·legació general i de 10 al·legacions parcials per si no s’accepta la general.

L’al·legació principal reclama a l’equip de govern la retirada de la normativa i la constitució d’una comissió que redacti un Reglament Orgànic Municipal (ROM) que reguli el funcionament de tots els òrgans de la institució i la participació ciutadana. Ja a l’any 2007 es va crear una comissió per redactar-lo, però en el moment d’entrar a discutir la participació ciutadana, el govern tripartit d’aleshores va aturar-la ja que no estava disposat a cedir en cap aspecte d’aquesta part del ROM. Aquest 2012 es va tornar a intentar, però una altra vegada la negativa de CiU i ERC a acceptar la participació de ciutadans i entitats al ple va provocar una nova aturada i la posterior proposta d’aquests normes que es limiten a regular el funcionament del ple.

En el cas que aquesta al·legació principal no prosperi, el partit de l’esquerra independentista ha presentat 10 al·legacions a la normativa.

La CUP proposa la retransmissió en directe i per Internet dels plens per tal que tots els ciutadans que ho vulguin puguin accedir-hi. Així mateix, proposa que la pre-acta que actualment es reparteix als regidors (tot i que aquests ja tenen accés a tota la informació) també es reparteixi als assistents al ple, ja siguin mitjans de comunicació o ciutadans particulars.

Una altra al·legació fa referència a la nomenclatura proposada per l’equip de govern i que pot dur a confusions, ja que d’una banda distingeix entre mocions i propostes d’acord segons si els acords proposats són resolutius o només declaracions ideològiques, però alhora anomena mocions a dues coses diferents (declaracions ideològiques i propostes d’acord presentades pel procediment d’urgència).

La normativa que es va aprovar al ple passat preveu que la votació no es faci a mà alçada, sinó que els portaveus de cada grup anunciïn el sentit del vot de paraula i que, si un regidor vol votar diferent de la resta de grup, ho hagi de fer demanant la paraula i anunciant-ho. Aquesta proposta, a més de coartar la llibertat de vot dels regidors no portaveus, contradiu tota la normativa existent que, a més de regular els diferents sistemes de votació, deixa clar que el vot dels regidors és personal i indelegable. Per això, la CUP proposa que la votació es faci a mà alçada tal com s’ha fet fins ara i és preceptiu segons la llei de Bases de Règim Local i tota la reglamentació que se’n deriva.

Les al·legacions vuitena i novena de la formació independentista fan referència a les mocions i precs i preguntes. La proposta de l’equip de govern i SI vol limitar les mocions dels grups municipals a una per partit, amb la possibilitat que en casos excepcionals siguin dues, i no preveu la possibilitat que entitats i ciutadans en puguin presentar; també es vol limitar el nombre de precs i preguntes, tant dels grups municipals com dels ciutadans, a qui només se’ls concedeix un minut per a exposar el seu prec o pregunta. La formació independentista proposa que les entitats, associacions i ciutadans particulars de la ciutat puguin participar al ple amb la presentació de mocions, precs i preguntes. Al ple de juliol, i a proposta de SI, es va aprovar que els ciutadans poguessin fer 5 preguntes, però amb la limitació d’un minut d’exposició per prec o pregunta. La CUP proposa que la participació ciutadana al ple també inclogui la possibilitat de presentar i defensar mocions. Així mateix, es reclama que el temps d’exposició dels precs i preguntes sigui de 3 minuts i el de les mocions de 10 minuts. Fins ara, quan una entitat vol presentar a moció al ple ho ha de fer a través d’algun grup municipal però quan algú proposa una esmena a la moció, el grup que l’ha presentada no té cap marge de maniobra per decidir si s’accepten o no les esmenes; sense anar més lluny, aquesta situació s’ha donat al ple d’avui mateix, en la moció sobre la privatització d’Aigües Ter-Llobregat.

Amb la presentació d’aquestes al·legacions, que ja havia anunciat la portaveu de la CUP en el moment de l’aprovació, la formació independentista i d’esquerres vol aconseguir que el ple deixi de ser un òrgan tancat i circumscrit a una minoria i que esdevingui un espai de debat polític obert a la participació de tota la ciutadania.

Clica aquí per veure l'escrit d'al·legacions