El ple de l'Ajuntament de Vic dóna suport a la vaga del 14N, però no al dret de vot universal, mentre retalla en despesa social per pagar la llum

El ple del mes de novembre de l'Ajuntament de Vic celebrat aquest dilluns va aprovar amb els vots de tots els partits una declaració de suport a la vaga que es durà a terme el proper 14 de novembre. La moció era presentada per ICV, que va acceptar una petita modificació proposada per la CUP per tal d'esmentar tots els sindicats que l'han convocada, i no només els dos majoritaris tal com constava al text inicial. La proposta va rebre els vots favorables de tots els grups municipals excepte CiU, que es va abstenir.

La moció que presentava la CUP per reclamar el dret de vot per a totes les persones residents va ser rebutjada amb els vots contraris de tots els partits excepte ICV i la mateixa CUP. La proposta denunciava la mancança democràtica que representa que una part molt important de la població que viu, treballa, paga impostos i forma part de la nostra societat, a l'hora de prendre decisions a través d'unes eleccions no tenen dret a votar i demanava al Parlament que redacti una llei electoral que inclogui el dret a vot universal. Aquesta moció va rebre els vots contraris de SI, que considera que el dret a vot universal rebria el rebuig d'una part de la societat i que els nouvinguts no han de poder votar fins que no hagin demostrat un alt grau d'assimilació; del PSC, que creu que el dret a vot ha de tenir restriccions; d'ERC, que considera que el Pacte Nacional per la Immigració signat el 2008 ja ho preveu (tot i que aquest text només parla de l'obtenció de la nacionalitat i, no del dret a vot) i que per tant ara no cal obrir aquest debat. CiU, que també es va mostrar contrari al text, va demanar que es retirés la moció fins que hi hagués un nou Parlament, petició que no va acceptar la CUP.

En un altre ordre de coses, la CUP va rebutjar una modificació del pressupost, que va ser aprovada per la resta de grups, en la que es retiren 193.000 € de l'àrea de Serveis Socials per a pagar despeses d'enllumenat, electricitat, telèfon i calefacció que s'havien pressupostat a la baixa en el moment d'elaborar el pressupost. La CUP va reclamar que quan es faci el pressupost s'ajustin aquestes despeses a la realitat i que si cal fer canvis, aquests no es carreguin sobre la despesa social, en uns moments en què cada vegada és més necessari dedicar recursos econòmics a actuacions per pal·liar els efectes de la crisi. El partit independentista va mostrar el seu desacord amb la reducció de les partides de l'àrea de serveis socials, com són els contractes de serveis amb entitats socials, despeses per emergències socials i la corresponent a subvencions de l'IBI i la taxa d'escombraries per a famílies amb pocs recursos, que no són publicitades amb prou eficiència com perquè hi accedeixin totes les persones que hi tenen dret. Des de la CUP no s'entén que en una situació de crisi com l'actual l'àrea de serveis socials no dediqui tots els diners pressupostats a resoldre les greus situacions que es donen a la ciutat i es pugui dedicar una part d'aquests diners a altres àrees.

La CUP també va rebutjar la proposta de l'equip de govern sobre els complements salarials de les baixes dels treballadors, ja que considera que davant una llei injusta com és la reforma laboral, s'hauria de dur a terme la desobediència civil i no complir-la, amb la qual cosa aquests complements serien més elevats.

La declaració de l'equip de govern en contra de la retallada de la paga extraordinària de Nadal dels treballadors de l'Ajuntament no va comptar amb el suport de la CUP que, després de consultar la junta de personal, va considerar que no s'havien atès les peticions dels treballadors i que el text que es proposava no satisfeia les seves demandes a l'Alcaldia. Els treballadors havien presentat una proposta en la que es demanava al govern de la Generalitat un canvi en el marc competencial que no atemptés contra l'autonomia local i que s'estudiessin fórmules per evitar la retallada com ja s'ha fet en alguns ajuntaments de Navarra o el d'Alacant. Al final, la proposta aprovada es va limitar a fer una declaració d'intencions, sense cap compromís concret de buscar solucions per part de l'equip de govern.

En el torn de precs i preguntes, la CUP va fer dues preguntes i dos precs.

L'ajuntament va enviar el regidor Josep M. Arimany com a representant a la beatificació de la monja Carme Sallés, amb un cost per a les arques de l'Ajuntament de 505 €.

El regidor d'Urbanisme es va comprometre a posar panells informatius a la Plaça de la Catedral i a la Plaça Gaudí amb una descripció de les troballes arqueològiques que hi ha enterrades, tal com s'havia compromès l'equip de govern fa més de tres anys.

Respecte a l'estudi sobre les necessitats de cartelleres per a les entitats que s'havia compromès a fer l'equip de govern al maig, la regidora Rovira va explicar que ja s'havia acabat i que es posaria una cartellera al Passeig i una al costat de l'estació d'autobusos. Des de la CUP considerem que posar dues cartelleres és del tot insuficient per a les necessitats de les diferents entitats de la ciutat.

Per acabar, la CUP va demanar a tots els regidors que renunciessin a cobrar per l'assistència al ple del passat 29 d'octubre, que tenia un únic punt de l'ordre del dia i que va durar un minut. El partit independentista i d’esquerres proposava que aquests diners es destinessin al Banc d'Aliments.